החוג למדעי הטבע
ראש החוג: ד"ר דוד אילוז
שעות עבודה: ראשון עד חמישי 16:00-8:30
ניתן לקבוע פגישה עם ראש החוג בתיאום מראש
התפיסה הרעיונית של הוראת מקצוע המדעים
חינוך מדעי וטכנולוגי לכלל אוכלוסיית התלמידים הוא צורך המתבסס על ההנחה ש:
"מדע וטכנולוגיה הם חלק מההשכלה הכללית הדרושה היום, ותידרש עוד יותר בעתיד, לכל אדם המסוגל לתרום לחברה". (מתוך דו"ח מח"ר 98, עמ' 9).
העתיד טמון במדע ובדור צעיר, ולכן זקוקים ילדי הגן ותלמידי בית הספר למורים שיחדירו בהם את האהבה למדע ולטבע יחד עם פיתוח החשיבה המדעית. תכנית הלימודים בחוג למדעי הטבע מכשירה מורים לגיל הרך, לחינוך היסודי במקצועות מדעי הטבע השונים בשילוב עם הכרת החי והצומח בארץ ישראל. הלימודים העיוניים בחוג משולבים בהכשרה מעשית, מעבדות, סיורים ועבודת שטח.
מטרות תכנית הלימודים בחוג למדעים
- הקניית ידע מקצועי ועדכני בתחום מדעי הטבע: ביולוגיה ,אקולוגיה, כימיה, פיסיקה וביוטכנולוגיה.
- פיתוח סקרנות, עניין וחשיבה מדעית.
- הכשרת מורים מיומנים בשיטות הוראה עדכניות, ומצוידים בכלים הדרושים להוראת הנושאים בהתאם לתוכנית הלימודים ולהוראה בכיתות הטרוגניות.
תוכניות הלימודים
- התמחות במדעים לבית הספר היסודי (26 ש"ש, ראה טבלה מצורפת). התכנית עוסקת במגוון נושאים במדעי החומר, מדעי החיים, הוראת מדעים וקשרי הגומלין ביניהם
- חטיבות לימוד במדעים למסלול הגיל הרך והחינוך המיוחד (10 ש"ש, ראה טבלה מצורפת).
תכנית הלימודים כוללת קורסים ייחודיים המכשירים את הסטודנטים להתמודד עם תפקידם כמורים למדעי הטבע. בין הקורסים: נופי החי והצומח בישראל, כמיה ופיסיקה בחיי היום יום, חושים ותחושות, חינוך לתזונה, חקר וניסוי במעבדה ובשדה, שימוש ותועלת בצמחים, כדור הארץ והייקום, טיפול באמצעות בע"ח…ניתן לשלב לימודים בחוג למדעי הטבע עם לימודים בחוג לחינוך מיוחד כהכנה לתעודה בטיפול בעזרת בעלי חיים. הלימודים מקנים לסטודנט את בסיס הידע הדרוש, ומקצרים תהליכים בדרך לתעודה טיפולית. לימודים בתוכנית טיפול בעזרת בעלי חיים מחייבים לימודי יסוד במדעים.
הוראת מקצוע המדעים מתקיימת במעבדה ובשדה המהווה סביבה לימודית וחינוכית מתאימה. סביבה זו מספקת את התנאים הדרושים להכרת תופעות וחקירתן, ומאפשרת קיום פעילות לימודית המשלבת הפעלה ניסויית-מעבדתית והתנסות בלמידת חקר, העלאת השערות והסקת מסקנות. כמו כן, תהיה מלווה בסיורים ופעילויות שדה.
מחנות וסיורים לימודיים
במסגרת הלימודים במדעי הטבע מתקיימים סיורים, סיורים קצרים, ארוכים וגם קמפוסים הכוללים לינה. הסיורים הם דרך מצוינת להמחיש ולהכיר את תכני הלימודים הנלמדים בכיתה, מתיאוריה למעשה. מטרתם להכיר את החי והצומח באזורים שונים בארץ, להעמיק את יכולת ההתבוננות שלנו בסביבה, את יחסי הגומלין סביבה- אדם.
בחוג למדעי הטבע ישנו צוות מרצים מקצועי, מסור, תומך ומאיר פנים הרואה בחינוך למדעים שליחות.
לסיכום: סטודנטית העוברת הכשרה בהוראת מדעים במסלול בית ספר היסודי, מתנסה בלימוד חווייתי ופעיל של מגוון נושאים בתחום זה, מתוך תקווה שתדע, בע"ה, להעניק חוויה לימודית מרתקת לתלמידיה העתידיים.
סגל ההוראה
ד"ר אילוז דוד | iluzda@gmail.com |
ד"ר בשן בלהה | bilhaba@walla.co.il |
ד"ר זיגמן מרים | |
גב' ציפי כהן | zipicohen9@gmail.com |
ד"ר לנקרי אורלי | orlyhayalankry@gmail.com |
ד"ר מגיד נעמי | nmagid@gmail.com |
ד"ר רמות מיכל | michalramot@gmail.com |
ד"ר שיינברג אורן | shainbergo@gmail.com |
מבנה הלימודים
את מבנה הלימודים ניתן להוריד מכאן.
רשימת הקורסים | משקל הקורס | יסודי התמחות | שנה |
מבואות | 3 ש"ש | ||
מבוא לאקולוגיה (כולל סיור) | 1 | חובה | ב-ג |
הסיור המשולב- חי וצומח בעונתו (כולל סיור) | 1 | א-ב | |
מבוא למדעי החיים (מעבדה) | 1 | חובה | א-ב |
מתוקשב בינ-מכללתי-מדעי החיים/חינוך לקיימות. *מקביל לאקולוגיה ומדעי החיים | 2 | ב-ד | |
בוטניקה | 2 ש"ש | ||
אקולוגיה של צומח ארץ ישראל (סיור) *ד"מ בוטאניקה 2 |
1 | ב-ג | |
בוטניקה1- מהצומח הירוד לעילאי (מעבדה) | 1 | א-ב | |
בוטניקה2- מבנה ותפקוד הצמח העילאי (מעבדה) | 1 | חובה | א-ב |
שימוש ותועלת בצמחים (מעבדה). ד"מ בוטאניקה 1 | 1 | ב-ג | |
ביולוגיה |
6 ש"ש | ||
ביולוגיה של התא | 1 | א-ב | |
גוף האדם- מבוא דם, לימפה, נשימה, הפרשה |
1 | חובה | א-ב |
גוף האדם- מערכות= תנועה (שלד+שרירים+ קצת עצבים) + עיכול+ כסות/עור | 1 | א-ב | |
גנטיקה ותורשה. ד"מ מבוא למדעי החיים | 1 | ג-ד | |
התפתחות פיזיולוגית של הילד | 1 | ג-ד | |
חושים ותחושות | 1 | א-ב | |
חינוך לתזונה. ד"מ מבוא למדעי החיים | 1 | ב-ג | |
לראות ולשמוע | 1 | חובה | א-ב |
עולם היצורים הזעירים. ד"מ מבוא למדעי החיים | 1 | ב-ג | |
רבייה בעולם החי | 1 | א-ג | |
מדעי הסביבה | 2 ש"ש | ||
אנרגיות מתחדשות. ד"מ מבוא למדעי החיים | 1 | ב- ד | |
למידה חוץ כיתתית | 1 | ב- ד | |
סוגיות סביבתיות (מתוקשב) ד"מ מבוא לאקולוגיה | 1 | ב -ד | |
זואולוגיה | 2 ש"ש | ||
זואולוגיה-בעלי חוליות | 1 | חובה | א-ב |
זואולוגיה-חסרי חוליות | 1 | ב-ד | |
טכנולוגיה | 1 ש"ש | ||
מדע וטכנולוגיה בחיי היום יום | 1 | ב-ג | |
פיסיקה | 2 ש"ש | ||
פיסיקה- מבוא: (מצבי צבירה, קרינה, טמפ', אנרגיה ויישומים טכנולוגים) (מעבדה) | 1 | א-ב | |
פיסיקה בחיי היום יום- כוחות, תנועה, מכונות, חשמל ומגנטיות (מעבדה) | 1 | א-ב | |
כימיה | 2 ש"ש | ||
כימיה מבואות: אטום, יסודות, קשר כימי, גבישים, תרכובות, תגובות (מעבדה) | 1 | ב-ג | |
כימיה בחיי היום יום: תרמוכמיה, חיצון-חיזור, חומצות ובסיסים, שומנים וחלבונים (מעבדה) | 1 | ב-ג | |
מדעי כדור הארץ | 2 ש"ש | ||
אסטרונומיה (מתוקשב) | 1 | ב-ד | |
מדעי כדור הארץ והחלל | 1 | א-ג | |
מחקר | 1 ש"ש | ||
ניסוי וחקר במעבדה (מעבדה) | 1 | א-ג | |
פיתוח מיומנויות חקר וחשיבה מס"ג | 1 | ג-ד | |
שילוב המעבדה בהוראת המדעים (מעבדה) | 1 | ג-ד | |
סמינריון במדעי הטבע | 2 | 2 ש"ש | ג-ד |
קורסי בחירה | 1 ש"ש | ||
ביוגאוגרפיה (כולל סיור) ד"מ מבוא לאקולוגיה | 1 | ג-ד | |
סיורים בטבע ומדע- (בכל שנה סיור – סה"כ 3 ימי סיור) | 1 | א-ד | |
גינה לימודית | 1 | ב-ג | |
מדע בזיהוי פלילי (מעבדה) ד"מ מבוא למדעי החיים | 1 | ב-ד | |
ציוני דרך בפיסיקה כמיה וביולוגיה בעקבות פרסי נובל (מעבדה) | 1 | ב-ד | |
רפואה והלכה (מתוקשב) | 1 | ב-ד | |
שימוש מדעי ברובוטיקה | 2 | ב-ד | |
מושגי יסוד במדעי הטבע | 1 | א-ב |